Innowacja „Ortografia szybko nam do głowy trafia”

 

TYTUŁ INNOWACJI:  ORTOGRAFIA SZYBKO NAM DO GŁOWY TRAFIA

CZAS TRWANIA: PAŹDZIERNIK 2021 - MAJ 2022

AUTOR INNOWACJI: MGR MARIA RAK

 

       Działania w ramach innowacji „Ortografia szybko nam do głowy trafia” prowadzone będą na każdej lekcji języka polskiego w klasach IV – VI od 1 października 2021r. do 31 maja 2022r. Wybór uczniów w tym przedziale wiekowym umożliwia podjęcie wielu działań długoterminowych, systematycznych.

       Na kolejnych lekcjach uczniowie powtórzą zasady ortograficzne w zakresie pisowni ó, u, ż, rz, ch, h, ę, ą, en, em, on, om, małej i wielkiej litery, zakończeń rzeczowników –ii, -ji, -i. Zasady utrwalać będą przy pomocy gotowych notatek otrzymywanych od nauczyciela polonisty oraz samodzielnie wykonywanych. Wszystkie błędy ortograficzne popełnione w swoich pracach pisemnych na bieżąco poddadzą poprawie poprzez kilkukrotne przepisanie błędnie zapisanego wyrazu lub ułożenie z nim zdań. Zwiększona zostanie liczba dyktand, które uczniowie będą pisać w całości lub uzupełniać na kartach przygotowanych przez nauczyciela. Niektóre teksty zostaną ocenione, a wszystkie trudności ortograficzne omówione z podaniem zasad wyjaśniających ich pisownię.

     Nauczyciel poda uczniom różne sposoby mnemotechniczne ułatwiające zapamiętywanie zasad ortograficznych oraz pisownię różnych wyrazów. Przez cały czas trwania innowacji uczniowie samodzielnie wymyślą skojarzenia, rebusy, rymowanki z trudnymi pod względem ortograficznym wyrazami. Wspólnie utworzą również gry planszowe, plakaty, teksty do uzupełnienia, które zaprezentują swoim kolegom z klas IV – VI.

Podczas trwania innowacji przeprowadzone zostaną następujące konkursy:

- Ogólnopolski Test Ortograficzny,

- Dyktando Niepodległościowe,

- Szkolny Konkurs o tytuł Mistrza Ortografii dla kl. IV – VI i VII – VIII,

- rywalizacja klas IV – VI o tytuł Ekspertów Ortografii.

W kwietniu zorganizowany zostanie Dzień Ortografii przeniesiony z dnia 15 czerwca.

W drugim półroczu raz w miesiącu chętni uczniowie spotykać się będą na zajęciach dodatkowych, na których stworzą teksty, bajki ortograficzne i przedstawią w formie teatrzyku kamishibai. Wykonają również lapbooki ortograficzne.

W nauce ortografii wykorzystane zostaną także różnego rodzaju zasoby internetowe – strony z dyktandami on - line, zagadkami, rebusami, tekstami ortograficznymi.

Po zakończeniu innowacji uczeń:
- zna i potrafi zastosować zasady ortograficzne,
- zna wyjątki od reguł ortograficznych,
- potrafi uzasadnić pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi,
- poszerzył zakres słownictwa,
- potrafi korzystać ze słownika ortograficznego,
- systematycznie prowadzi słowniczek ortograficzny w formie lapbooka,
- poprawnie rozwiązuje krzyżówki, rebusy, łamigłówki, zagadki ortograficzne,
- wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym zwracając szczególną uwagę na zastosowanie wyrazów z ortogramami,
- mówi z pamięci krótkie wierszyki ortograficzne,
- zwraca uwagę na znaki interpunkcyjne, na ortogramy,
- chętnie podejmuje się zadań i pokonuje trudności,
- ma bogatą wyobraźnię twórczą,
- chętnie bierze udział w konkursach ortograficznych.