TYTUŁ INNOWACJI: KSIĄŻKA TO MÓJ PRZYJACIEL

CZAS TRWANIA: WRZESIEŃ 2015 - STYCZEŃ 2017

AUTOR INNOWACJI: MGR ANNA SARATA

INNOWACJA UZYSKAŁA AKCEPTACJĘ MAŁOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY.

 

Innowacja adresowana jest do uczniów klasy II w roku szkolnym 2015/2016 i klasy III w I półroczu roku szkolnego 2016/2017 (grupa wiekowa: 7 – 10 lat) i dotyczy aktywizujących metod pracy dydaktycznej w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej, opartych o zasady neurodydaktyki, a także zajęć dodatkowych.

Cele ogólne innowacji:

  • rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa,
  • zachęcanie uczniów do poprawy techniki czytania,
  • rozbudzanie ciekawości świata i zachęcenie uczniów do samodzielnego poszukiwania wiedzy w różnorodnych książkach,
  • rozwijanie wyobraźni i pewności siebie

Cele szczegółowe innowacji (zakładane efekty), a zarazem wskaźniki oceny powodzenia wprowadzonych zmian.

Dzieci:

  • zmienią opinię na temat czytania jako nudnej czynności, z której nie mają przyjemności,
  • chętnie będą korzystały ze zbiorów biblioteki szkolnej oraz bibliotek pozaszkolnych,
  • poprawią umiejętność czytania ze zrozumieniem,
  • poznają różne rodzaje książek naukowych i rozwiną umiejętność znajdowania w nich potrzebnych informacji,
  • zapoznają się z pracą bibliotekarza, księgarza, pisarza,
  • będą wiedzieć jak powstawała książka kiedyś (przepisywanie ręczne, wynalezienie druku) i obecnie (wycieczka do drukarni),
  • poznają terminy związane z książką,
  • będą naśladować pozytywne wzorce bohaterów książkowych,
  • rozwiną uzdolnienia plastyczne i kreatywność twórczą, a także umiejętności aktorskie.

Założenie innowacji

            Uczniowie dzięki realizacji innowacji pedagogicznej "Książka to mój przyjaciel" zmienią opinię na temat czytania jako nudnej czynności, z której nie mają przyjemności. Zakłada ona nabywanie treści kształcenia wynikające z podstawy programowej w kreatywny sposób.

Innowacyjne metody pracy

Wymienione cele zostaną osiągnięte przez stosowanie następujących form i metod pracy:

  • słuchanie wzajemnego czytania i dawanie sobie nawzajem rad,
  • konkursy pięknego, głośnego czytania i długości czasu spędzonego na czytanie, 
  • ćwiczenie czytania z podziałem na role za pomocą stworzonych komiksów,
  • analiza i rozmowa na temat tekstów niosących wartość wychowawczą,
  • "zaopiekuj się moją książką"- wymiana książkami, które zrobiły na nas wrażenie,
  • tworzenie prac i projektów plastycznych,
  • układanie rymowanek i krzyżówek o bohaterach poznanych utworów literackich,
  • burza mózgów (zbieranie różnorodnych pomysłów),
  • wspólne zabawy słowne i czytelnicze,
  • praca indywidualna i zespołowa,
  • zajęcia warsztatowe,
  • praca z komputerem i Internetem,
  • przygotowanie przedstawienia na podstawie tekstu dziecięcej literatury w języku angielskim,
  • wizyty w drukarni, księgarni, lokalnych bibliotekach, Europejskim Centrum Bajki w Pacanowie.