TYTUŁ INNOWACJI: KSIĄŻKA TO MÓJ PRZYJACIEL
CZAS TRWANIA: WRZESIEŃ 2015 - STYCZEŃ 2017
AUTOR INNOWACJI: MGR ANNA SARATA
INNOWACJA UZYSKAŁA AKCEPTACJĘ MAŁOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY.
Innowacja adresowana jest do uczniów klasy II w roku szkolnym 2015/2016 i klasy III w I półroczu roku szkolnego 2016/2017 (grupa wiekowa: 7 – 10 lat) i dotyczy aktywizujących metod pracy dydaktycznej w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej, opartych o zasady neurodydaktyki, a także zajęć dodatkowych.
Cele ogólne innowacji:
-
rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa,
-
zachęcanie uczniów do poprawy techniki czytania,
-
rozbudzanie ciekawości świata i zachęcenie uczniów do samodzielnego poszukiwania wiedzy w różnorodnych książkach,
-
rozwijanie wyobraźni i pewności siebie
Cele szczegółowe innowacji (zakładane efekty), a zarazem wskaźniki oceny powodzenia wprowadzonych zmian.
Dzieci:
-
zmienią opinię na temat czytania jako nudnej czynności, z której nie mają przyjemności,
-
chętnie będą korzystały ze zbiorów biblioteki szkolnej oraz bibliotek pozaszkolnych,
-
poprawią umiejętność czytania ze zrozumieniem,
-
poznają różne rodzaje książek naukowych i rozwiną umiejętność znajdowania w nich potrzebnych informacji,
-
zapoznają się z pracą bibliotekarza, księgarza, pisarza,
-
będą wiedzieć jak powstawała książka kiedyś (przepisywanie ręczne, wynalezienie druku) i obecnie (wycieczka do drukarni),
-
poznają terminy związane z książką,
-
będą naśladować pozytywne wzorce bohaterów książkowych,
-
rozwiną uzdolnienia plastyczne i kreatywność twórczą, a także umiejętności aktorskie.
Założenie innowacji
Uczniowie dzięki realizacji innowacji pedagogicznej "Książka to mój przyjaciel" zmienią opinię na temat czytania jako nudnej czynności, z której nie mają przyjemności. Zakłada ona nabywanie treści kształcenia wynikające z podstawy programowej w kreatywny sposób.
Innowacyjne metody pracy
Wymienione cele zostaną osiągnięte przez stosowanie następujących form i metod pracy:
-
słuchanie wzajemnego czytania i dawanie sobie nawzajem rad,
-
konkursy pięknego, głośnego czytania i długości czasu spędzonego na czytanie,
-
ćwiczenie czytania z podziałem na role za pomocą stworzonych komiksów,
-
analiza i rozmowa na temat tekstów niosących wartość wychowawczą,
-
"zaopiekuj się moją książką"- wymiana książkami, które zrobiły na nas wrażenie,
-
tworzenie prac i projektów plastycznych,
-
układanie rymowanek i krzyżówek o bohaterach poznanych utworów literackich,
-
burza mózgów (zbieranie różnorodnych pomysłów),
-
wspólne zabawy słowne i czytelnicze,
-
praca indywidualna i zespołowa,
-
zajęcia warsztatowe,
-
praca z komputerem i Internetem,
-
przygotowanie przedstawienia na podstawie tekstu dziecięcej literatury w języku angielskim,
-
wizyty w drukarni, księgarni, lokalnych bibliotekach, Europejskim Centrum Bajki w Pacanowie.